Scurtă discuție despre credință

Sunt populare, în ultima vreme, dezbaterile dintre credincioși și atei. Atât de populare, că s-au făcut meme de internet despre asta. De regulă, dezbaterile implică, de o parte, niște persoane dubioase care susțin că dinozaurii sunt o iluzie și pământul e pătrat, și, de cealaltă, niște savanți cu imagine publică care folosesc stupiditatea celor dintâi pentru a demonstra că Dumnezeu nu există.  Cel puțin așa a început toată treaba și acum e pe toate ecranele de monitoare și televizoare, adaptată pe cât se poate la culturile locale.

Dezbaterea e însă irelevantă pentru mai noi toți. Pentru că lumea nu se împarte în credincioși și necredincioși din speța celor de mai sus. Ei sunt, în realitate, rari. Majoritatea dintre noi nu suntem nici una, nici alta. Sau suntem amândouă. Sau nu știu.

Eu unul, pe măsură ce îmbătrânesc și îmi amintesc de moarte din când în când, constat că între necredința și credința mea există o relație directă. Cu cât mă îndoiesc mai mult, cu atât cred mai mult. Și viceversa. Habar n-am dacă asta e o calitate sau un defect, dar înclin spre defect. Poate chiar viciu. Mă regăsesc în strofa lui Apollinaire (iar):

Je connais gens toutes sortes
Ils n’égalent pas leur destin
Indécis comme feuilles mortes
Leurs yeux sont des feux mal éteints
Leur coeurs bougent comme leurs portes

Pentru un om cu adevărat virtuos, teama de pedeapsă sau recompensa, nu joacă niciun rol în luatul hotărârilor. Oare or exista oameni virtuoși?

About The Author

28 thoughts on “Scurtă discuție despre credință

  1. “teama de pedeapsa sau recompensa” nu joaca nici un rol in luarea deciziilor unui om cu adevarat pacatos.

  2. și eu pendulez: i-am reproșat fiică-mii că se roagă (o învățaseră ăia la grădiniță), așa că m-am apucat să-i explic ADN, dinozauri, i-am pus filme cu big bang-ul, după care ea a sărit în partea ailaltă, nu mai vroia să audă de nimic, până și pildele omenești fundamentale îi cam puțeau doar pentru că le căpăta pe filieră religioasă, la ore, la școală. atunci, m-am răsucit și eu: stai, stai, uite, știi, nimic nu e sigur, hai să citim și ce mai zice prin Biblie, dar să fii atentă, Biblia nu e singura carte sfântă, dar ea mi-a spus atunci că „doamna” (de religie!) nu știe să explice, că îi plictisește, și atunci i-am zis așa: stai, stai, dacă „doamna” nu prea se pricepe, nu e vina religiei, uite ce zic budiștii, creștinii, musulmanii, dar, mai ales, nu uita: fizica, ah, fizica ne învață că, iar biologia ne spune și mai și, cât despre genetică și biochimie – ah! acolo e sipetul cu secrete fundamentale!
    după care mi-am dat seama că vorbesc flapsuri și bag din top, pentru că în sală, când mor de frică și asud de spaimă, emit și eu câte un Doamne ajută glorios, de care uit instantaneu, firește, când mă duc la țigară.
    treaba e: și morala cum o mai învăț? că de păcătos, știu sigur că sunt păcătos, sau măcar nevirtuos, ca să răspund, și eu, mult mai pe lung decât blegoo.

  3. Sunt chiar surprins că pe un blog în limba română, revenirea la topice trecute e mereu perenă, precum ciulinii Bărăganului.
    Presupun că e datorită primarului mahalalei – un om veșnic în oscilație intelectuală – între “dincolo de bine ” și “dincoace de rău”.

    Orice “discuție” despre “credință” – prin definiție nu poate fi scurtă.
    În nici o limbă, în nici o cultură, în nici o societate – istoric vorbind.

    Războiul de treizeci de ani n-a fost scurt decât în comparație cu războiul de o sută de ani.
    Cruciadele nu s-au limpezit în cinci minute de discuție, după cum nici expansiunea islamului nu s-a făcut de azi pe mâine.

    Credința nu-i ceva care s-o rezolvi în cinci minute – tu crezi, io nu crez – tip de discuție.

    Probabil primarul resimte derapajul intelectual comentaristic la postul original – altfel nu se explică revenirea la subiect.

  4. “credinta nu-i ceva care s-o rezolvi” suna ca (sic) dracu’..in fine, unii nu cred in gramatica, altii nici in buddha-sakya, altii cred doar in limitele celor pe care i-au citit.

  5. doru a zis:

    “credinta nu-i ceva care s-o rezolvi” suna ca (sic) dracu’..in fine, unii nu cred in gramatica, altii nici in buddha-sakya, altii cred doar in limitele celor pe care i-au citit.

    Bine că ejti tu dejtept și corect gramatical.
    Nefiind român, produc și io în limitele mele.
    Tu tocmai le-ai arătat p-ale tele.

  6. doru a zis:

    ba tu esti cel dejtept.
    eu n-am nici macar limite.

    Asta-i problema cu tine – că n-ai limite.
    N-am zis că ejti prost, ori needucat, ori retardat mintal!

    E chestie de limite, vezi d-ta… Dorule…
    Limitele d-tale sunt la gramatică.
    Hale mele sunt la nivel filozofic.

    Nu zic că hale tele sunt de micționat pă ele… spun doar că nu-s relevante la caterincă.

    Hapropo.
    Crezi în Dumniezo?
    Ești hîn credinăță hortodocsă?
    Ai pupat moaște anu’ trecut?

    Întreb, nu dau cu paru’… nici că condamn cu mânie proletară manifestări credincioase…

    Pupă ce icoane vrei… n-o să mă vezi că fac mijto.
    Dar nu încerca să faci mijto de gramatica mea… care este! Ca replică apropo de credință.
    Zic.
    Latru.
    Și mârâi.
    http://www.blegoo.com/wp-content/uploads/2009/11/blegu.mp3

    Dreptu’ tău să crezi că-s prost… îl respect… da’ nu te aștepta să agreez la dreptu’ tău.

  7. am spus ca eu nu am nici MACAR limite..adicatelea am sansa lui zero…sansa lui A e deja monopolul unuia care se zbatea p-aci acu citiva ani sa-l dea pe celine cu capul de zidul plingerii..in fine, nu stii despre ce vb…pentru ca esti ocupat de propria originalitate..adica a navalit originalitatea peste tine si nu mai ai ce face..te zbati, musti, latri, insa ea a dracu’ nu si nu..ti-a cumparat si lesa flexi giant proffesioanl, atentie, retractabila de 10 metri pina la limitele filozofice..
    in rest, n-am mai nimic cu tine.

  8. @ doru:
    Le notre com le coniffere’… avec dă mucositese sur les poitrin.

    Bagă mare Dorule… că semnu’ dă dat cu capu’ e încercuit pă zid.
    Nu te jena dă mine, io-s doar un maidanez străinez.
    🙂

    Așteptăm horiginalitatea ta – care este!
    Horicînd, horicum.
    Hai să vedem.
    Ham-ham!
    …………………
    …in fine, nu stii despre ce vb…pentru ca esti ocupat de propria originalitate..adica a navalit originalitatea peste tine si nu mai ai ce face..te zbati, musti, latri, insa ea a dracu’ nu si nu..ti-a cumparat si lesa flexi…”

    Păi… cum dreaq’ să știu, cacă tu nu izbutești/izbucnești/ejaculezi să exprimi ce vrei să zici?
    Hîncearcă să hexprimi frusrările tale… care or fi… ‘nainte de a pune mâna pă par.
    Literaturgic vorbind… ejți oarecum “dincolo dă rău” – ca să mă esprim puliticos.
    Încearcă mai din nou… “dincolo dă bine” – poate îți iese ceva.
    Nu zic ce… o să judecăm hîn mahala.
    🙂

  9. @ doru:
    Ete ștoiul și cotoiul.
    Românii mioritici echivalează “credința” cu mersu’ la biserică – c-atâta îi duce pă ei mintea – care o are.

    “Ortodocsia… distruge România!”

  10. @ doru:
    Fin’că:

    You’re a materialist, like all ignorant people. But your materialism doesn’t make materialism true.

    Gene Wolfe – “The Urth of the New Sun”

    Citatul spune pe scurt cam tot ce am de zis.
    Oare să traduc?

  11. @ Vlad:

    “What is thy true name, Howard?” Child asked.
    Hal stared at him.
    “Hal Mayne”.
    “Look at me, Hal Mayne” Child said. “What dost thou see?”
    “I see…” Hal ran strangely out of words.
    “Thou seest,” said Child, in a stronger voice, “one who has served the Lord God all his life in great joy and triumph and now goeth to that final duty which by divine favor is his alone. Thou wilt tell the Command and Rukh Tamani this, in just those words, when thou returnest to them. Thou wilt testify exactly as I say?”
    “Yes,” said Hal. He repeated the message Child had given him.
    “Good,” said Child. He lay gazing at Hal for a second longer. “Bless thee in God’s name, Hal Mayne. Convey to the others that in God’s name, also, I bless the Command and Rukh Tamani and all who fight or shall fight under the banner of the Lord. Now go. Care for those whose care hath been seth in thy hands.”

    He turned to fix his eyes once more on the forest as seen through the firing slot in his barricade. Hal turned away also, but in a different direction, leaving James Child-of-God upon a small rise in a rain-saddened wood, awaiting his enemies – solitary, as he had always been; but also, as he had always been, not alone.

    (Gordon R.Dickson – The Final Encyclopedia)

  12. @ Vlad:

    “Frivolity is always attractive,” said Lord Faide. “No doubt you can find other idlers and wasters, runaway farm boys and the like”.
    Sam Salazar said staunchly, “This frivolity might become serious. Undoubtedly the ancients were barbarians. They used symbols to control entities they were unable to understand. We are methodic and rational; why can’t we systematize and comprehend the ancient miracles?”
    “Well, why can’t we?” asked Lord Faide. “Does anyone have an answer?”

    (Jack Vance – “The Miracle Workers”)

  13. @ Vlad:
    Și ca s-o pun istoric:
    Dieu et mon droit
    Unde credința precede puterea.
    Așa cum se și cuvine, dealtfel.

    Na, sîc!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.